Przejdź do treści

Biedronki – zajęcia 27.-30.04.

BIEDRONKI – 27. – 30. 04.

POLSKA – MÓJ DOM

  

W tym tygodniu zajmujemy się z dziećmi tematami związanymi ze swoim regionem, miejscowością, ojczyzną. Dzieci uczą się określania swojego miejsca zamieszkania (miasto, wieś ), podawania swojego adresu. Staramy się rozwijać poczucie przynależności narodowej, poznajemy polskie symbole narodowe – flaga, godło, hymn. Dzieci dowiadują się, że stolicą Polski jest Warszawa, poznają pochodzenie nazwy Warszawy, jej herbu i ważnych miejsc.

  

1. Na początek zapraszam do obejrzenia filmiku, związanego z symbolami narodowymi naszego kraju.:

   

  

  2. Skoro już dzieci wiedzą, że mogą o sobie mówić – jestem Polką/ Polakiem, to proszę o nauczenie się na pamięć wiersza – „Katechizm Polskiego Dziecka” W. Bełza:

 

  

  

Władysław Bełza

Katechizm polskiego dziecka

 

— Kto ty jesteś?

— Polak mały.

— Jaki znak twój?

— Orzeł biały.

— Gdzie ty mieszkasz?

— Między swemi.

— W jakim kraju?

— W polskiej ziemi.

— Czym ta ziemia?

— Mą Ojczyzną.

— Czym zdobyta?

— Krwią i blizną.

— Czy ją kochasz?

— Kocham szczerze.

— A w co wierzysz?

— W Polskę wierzę.

— Coś ty dla niej?

— Wdzięczne dziecię.

— Coś jej winien?

— Oddać życie.

  

3.   Proszę rodziców o przeczytanie dzieciom opowiadania W. Chotomskiej „Wars i Sawa” i rozmowy na jego temat:

 

Dawno, bardzo dawno temu nad brzegiem Wisły mieszkał młody rybak Wars. Któregoś dnia, gdy szedł nad rzekę, by zanurzyć sieci usłyszał piosenkę:
Siedem fal mnie strzeże
i siedem błyskawic.
Kto się ich nie lęka
niech się tutaj zjawi.
Piosenkę śpiewała dziewczyna, a głos miała tak piękny, słodki i dźwięczny, że Wars nie zawahał się ani chwili: – Nie boję się niczego!- zawołał. Wskoczył do swojej łodzi i popłynął. Ledwo jednak odbił od brzegu, rozpętała się straszliwa burza. -Roztrzaskamy ci wiosła!- syczały błyskawice. -Porwę twoje sieci na strzępy! -ryczał wicher. -Zatopimy łódź! -groziły fale. Ale Wars płynął tak szybko, że ani wicher, ani fale, ani błyskawice nie mogły go dogonić. Kiedy był już na środku rzeki, wśród wzburzonych fal ujrzał dziwną postać: pół rybę, pół dziewczynę. Była to syrena. Zdziwił się Wars. Podpłynął bliżej. Wyciągnął rękę. Syrena podała mu tarczę i miecz. I nagle… zamieniła się w piękną dziewczynę. -Na imię mam Sawa -powiedziała. Teraz ty broń mnie, rzeki i miasta. A potem było jak w bajce:
Żyli długo i szczęśliwie
dzielny Wars i piękna Sawa.
Rosło miasto nad Wisłą,
dzielna, piękna Warszawa.
Fale płyną jak dawniej…
Wiatr powtarza piosenkę.
-Jaki herb ma Warszawa?
-Syrenkę.

   
Pytania pomocnicze do tekstu:
– Jak miał na imię rybak?
– Kto śpiewał piosenkę?
– Jak miała na imię syrena?
– Co podarowała syrena Warsowi?
– Jak nazywało się miasto, które powstało nad rzeką Wisłą?
– Jaki herb ma Warszawa?
 
    
   
4. Zachęcam dzieci do pokolorowania herbu Warszawy. Kolorowankę można znaleźć  tutaj
Proponuję również wykonanie naszej polskiej flagi ( wystarczą do tego biała i czerwona kartka bądź farba, kredka czy flamaster) lub pomalowanie kolorowanki, można znaleźć tutaj
  
 
5. Na koniec zachęcam do posłuchania piosenki:
  
    

  

Życzę owocnej i radosnej pracy z dziećmi.

Pozdrawiam s. Kamila