BIEDRONKI – 04. – 08. 05.
ŁĄKA WIOSNĄ
W tym tygodniu omawiamy z dziećmi tematy związane z wiosenną przyrodą. Poznajemy, oglądamy kwitnące rośliny (łąkowe kwiaty: maki, chabry, jaskry, stokrotki); zwracamy uwagę na zawarte w nich piękno. Poznajemy warunki niezbędne do rozwoju zwierząt; dostrzegamy różnice w budowie zwierząt. Odkrywamy znaczenie barwy ochronnej w życiu zwierząt. Ponadto rozwijamy umiejętności liczenia i sprawności manualnej.
1. Zachęcam do odczytania dzieciom rymowanki:
Rosną na łące kwiatów tysiące:
czerwone maki, niebieskie chabry,
jaskry żółte jak słońce
i stokrotki pachnące.
Po wysłuchaniu jej niech dzieci wymienią nazwy kwiatów i podzielą je na sylaby (wyklaszczą: ma-ki, cha-bry, ja-skry, sto-kro-tki, po wyklaśnięciu niech dzieci policzą ile usłyszały sylab).
2. Zapraszam do pracy z wierszem – „Zielone żabki” E. Stadtmuller:
Zielone żabki nad zielonym stawem
urządziły sobie zieloną zabawę.
W zielone się listki ślicznie wystroiły
i w zielonej trawie walczyka tańczyły.
A kiedy pod wieczór były już zmęczone,
to z pasikonikiem
zagrały… w zielone.
Pytania pomocnicze po wysłuchaniu wiersza:
– o jakich zwierzątkach był wiersz?
– co urządziły sobie żabki nad zielonym stawem?
– w jakim kolorze były żabki?
– gdzie przebywały?
– w co się wystroiły?
– dlaczego bocian nie zobaczy ich w trawie?
– w co zagrały z pasikonikiem?
* Zachęcam dzieci do zabawy w „zielone”, do wyszukiwania w domu zielonych przedmiotów.
3. Proszę o wysłuchanie piosenki – „Żabi koncert” J. Kucharczyk:
Proponuję dzieciom, aby podczas słuchania śpiewały refren piosenki, a przy zwrotkach mogą naśladować ruchy żabek, skacząc po pokoju.
4. Owady na łące
Zapraszam do obejrzenia filmiku opisującego zwierzęta, które można spotkać na polskich łąkach: pająki, muchy, ślimaki…
Niech dzieci spróbują wymienić owady, które zapamiętały i policzyć ile ich było.
5. Zachęcam dzieci do rozwiązania zagadek, dotyczących mieszkańców łąki:
6. Zachęcam do wykonania pracy plastycznej, przedstawiającej domek pszczół – ul, a wcześniej do zapoznania się z filmikiem, w którym dowiecie się jak mieszkają, pracują, co jedzą – słowem – jak żyją pszczoły. Zapraszam na zwiedzanie ula!
Ul – przykładowa praca plastyczna:
Zachęcam do wspólnej pracy z dziećmi! Pozdrawiam serdecznie.
s. Kamila