Przejdź do treści

Biedronki – zajęcia 18. – 22. 05.

Zajęcia 18. – 22. 05.

MUZYKA JEST WSZĘDZIE

  

  W tym tygodniu zajmujemy się kolejną dziedziną sztuki, jaką jest muzyka. Rozmawiamy z dziećmi na temat dźwięków i różnych przedmiotów, z których można je wydobyć. Poznajemy różne instrumenty, ich budowę i brzmienie. Uczymy się wyrażać nastój słuchanej muzyki za pomocą barw – ciemnej i jasnej. Słuchamy i śpiewamy proste piosenki. Wyrażamy muzykę ruchem poprzez zabawy rytmiczne, ruchowe; ćwiczymy reagowanie na zmianę tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu. Ponadto rozwijamy mowę, wyobraźnię i ćwiczymy umiejętność porównywania zbiorów, posługując się zwrotami: tyle samo, o jeden więcej, o jeden mniej.

  

1. Na początek zapraszam do rytmicznej rozgrzewki:

 

  

  2. Proszę o przeczytanie dzieciom wiersza J. Kulmowej „Deszczowa muzyka” i rozmowy na jego temat:

  

Co to za dzwony?
A to w tej rynnie.
A to muzyka deszczowa płynie.
A to na dachach, jakby na bębnach,
Dudni, dudni ulewa wiosenna.
Tłucze o szyby wesołym deszczem,
bębni kroplami jeszcze i jeszcze.
I na listeczkach gra z całej duszy,
Aż rozkrzyczane słowiki głuszy.
Aż słowik szepcze do słowika:
– To ci muzyka!
Taka muzyka
to jest muzyka,
co?

  

  Pytania do wiersza:

– O czym jest wiersz?

– Czy odgłosy padającego deszczu to muzyka?

– Gdzie jeszcze można usłyszeć muzykę?

   

3. Zachęcam też do przeczytania opowiadania:

 

Wesoło minął dzień w przedszkolu.
– Za chwilę przyjdzie mama i pójdę do domu – stwierdziła Marta spoglądając na panią.
– Zawsze idę z mamusią na spacer a dzisiaj? Jeszcze rano była ładna pogoda – z żalem spogląda na spływające po szybie krople deszczu.
– Nie martw się – uśmiecha się pani Marzenka. W tej samej chwili w drzwiach pojawia się twarz dyżurnego.
– Marta do domu.
– Do widzenia – dziewczynka grzecznie zwraca się w kierunku pani i wychodzi z sali.
– Córeczko skąd taka smutna mina – z daleka woła mamusia.
– Zobacz co przyniosłam – Marta zagląda do dużej torby. Czerwone kalosze które dostała na urodziny i peleryna. Jest także kolorowy parasol. Twarz dziewczynki rozjaśnia uśmiech.
– Ubieraj się idziemy do parku. – Po chwili zawartość torby została ułożona na ławeczce.
– Hura! Co za niespodzianka.
Krople deszczu miarowo uderzają o parasol.
– Deszczowa pogoda też ma swoje uroki. Popatrz, w tafli kałuży odbijają się dwie postacie.
– Jakie kolorowe – śmieje się Ola.
– Przechodzenie przez kałużę to świetna zabawa – woła mamusia.
– Tylko ostrożnie żeby woda nie wlała się do środka kaloszy, bo będziemy musiały wracać do domu.
– Posłuchaj jak śmiesznie dzwonią krople deszczu – zatrzymuje się na chwilę Ola, wsłuchując się w miarowe dźwięki.
– Śpiewają deszczową piosenkę – śmieje się mama i nuci.

plim, plim, plum, plum, tralala,
Ola dziś parasol ma.
Ma kalosze pelerynę
i zadowoloną minę.
Słucha jak muzyka gra
plim, plim, plum, plum, tra, la, la.

Kiedy wróciły do domu, Ola wyjęła farby i na dużej kartce namalowała dziewczynkę w czerwonych kaloszach, pelerynie z rozłożonym kolorowym parasolem. Czy wiecie kto to taki?

  

*Może dzieci też spróbują wykonać obrazek, tak jak bohaterka opowiadania – Ola? – Zachęcam do malowania farbami!

  

4. Zachęcam dzieci do wysłuchania piosenki „Wesołe instrumenty” i zapamiętania, o jakich instrumentach była mowa w piosence:

  

  

 5. Zapraszam do obejrzenia filmiku, w którym przeniesiecie się do filharmonii i poznacie różne instrumenty:

   

  

6. Zachęcam dzieci do pomalowania kolorowanek przedstawiających różne instrumenty:

  

    instrumenty

  

7. Na koniec zapraszam na jeszcze jedną lekcję rytmiki:

  

  

8. Chętnym proponuję własnoręczne wykonanie wybranego instrumentu. Poniżej znajdziecie podpowiedzi:

 

  flet

  

kij deszczowy

  

harmonijka

  

Zachęcam do wesołej, muzycznej zabawy! Pozdrawiam serdecznie.

s. Kamila