Przejdź do treści

Motylki – Zajęcia 29.03-01.04.

MOTYLKI – ZAJĘCIA – 29.03. – 01.04.

ŚWIĘTA, ŚWIĘTA, BIJĄ DZWONY

Drodzy Rodzice!  

Trwa przedświąteczny czas, podczas którego przygotowujemy się do nadchodzącej Wielkanocy. To ona jest też tematem tego tygodnia. W poniedziałek dzieci poznają nową wartość – „tradycję” na podstawie wiersza M. Szeląg pt. „Wielkanocny stół”:  

Wielkanocny stół już obrusem nakryty,
w rzeżuszce baranek cukrowy ukryty.
Na środku święconka, a w niej pisanki –
jajka zdobione we wzorki i plamki.
W wazonie świątecznie się prezentują bazie,
co kotki swe pokazują.
Już na talerzach kiełbasa biała,
zalana barszczem jest prawie cała.
A tam mazurek – wypiek świąteczny,
posyła babie ukłon serdeczny.
Tuż obok talerz – jajka w nim siedzą,
wraz z życzeniami bliscy je zjedzą…
Już na śniadanie goście przybyli –
na stole symbole tradycji odkryli.

Przykładowe pytania: O jakim święcie jest mowa w wierszu? Czym nakryty był stół? Co znajdowało się na świątecznym stole? Po co na święta Wielkanocne szykuje się jajka? Jak myślicie, co to jest tradycja? Czy według was jest ważna, dlaczego? Jakie znacie inne tradycje związane z Wielkanocą, o których nie było mowy w wierszu?

 Po omówieniu wiersza zachęcam do udziału w zabawie tematycznej „Szykujemy wielkanocny stół” – dzieci uczą się samodzielnego nakrywania do stołu, rozkładania naczyń, sztućców, serwetek, dekoracji stołu… Zachęcam do rozmowy z dziećmi na temat wielkanocnych potraw, ciast, jakie przygotowuje się u Państwa w domu. Zapraszam dzieci do wzięcia udziału w „Lekcji ciszy i milczenia” wg Marii Montessori, ćwiczeniu wyciszającym i ćwiczącym koordynację wzrokowo-ruchową podczas spacerowania stopa za stopą po obwodzie elipsy (można wykonać elipsę np. przyklejając taśmę na podłodze).

 

We wtorek bawimy się pisankami. Zapraszam dzieci do rysowania jajek i ozdabiania ich według własnych pomysłów. Zachęcam do rozwiązania zagadki „Jajko”:

Na wsi je znajdziesz w każdym kurniku,
a na Wielkanoc w świątecznym stroiku.
Dobre na twardo, na miękko, smażone,
pisanką się staje, gdy jest zdobione.

Zachęcam do wycinania kolorowych pisanek, które później mogą posłużyć do wielu zabaw, głównie matematycznych – do zabawy klasyfikacyjnej „Segregujemy pisanki”, zabawy doskonalącej umiejętności dodawania i odejmowania „Liczymy jajeczka”, zabawy w rytmy „A co po tej pisance?”. 

W środę rozwijamy logiczne myślenie i rozwiązujemy zagadki świąteczne związane z wielkanocnymi symbolami:

Baranek – Położyły go obok rzeżuchy w wielkanocnym koszyku maluchy. Dołożyły pięć pisanek: „Niech się cieszy, nasz…!”

Koszyczek wielkanocny – W nim baranek i pisanki, wielkanocne niespodzianki. W nim też kurczak się ukrywa, jak ten koszyk się nazywa?

Baba wielkanocna – Słodkim lukrem jest polana, na Wielkanoc jest podana.

Pisanki – Na Wielkanoc jajka zdobię, różne szlaczki na nich robię. Dodam także naklejanki i tak z jajek są…

Zachęcam dzieci do poznania nowej piosenki – „Śniadanko baranka”:

https://youtu.be/PhkxYxtsa1k

Królik chrupie marchew, myszka zjada serek.
Kotek pije mleko, kości je Azorek.
Teraz spytam, czy ktoś wie, co baranek je?

Ref.: Baś, baś baranku, chodź na śniadanko,
Mam tu dla ciebie trawę i sianko.
Baś, baś baranku, pachnące sianko
Nie mów meee, nie mów beee, tylko jedz.

Misie lubią miodek, ziarna kurka dziobie.
Dzieci kaszkę z mlekiem zajadają sobie.
Teraz spytam, czy ktoś wie, co baranek je?

Ref.: Baś, baś baranku…

Pytania do piosenki: : Kto jest bohaterem piosenki? Jakie jeszcze zwierzęta były wymienione w piosence? Co je na śniadanko baranek, a co inne zwierzęta z piosenki?
Czy piosenka jest wesoła, czy smutna?

Zapraszam do nauczenia się piosenki!

Zachęcam do zasiania owsa czy rzeżuchy, na których mógłby stać wielkanocny baranek.

W czwartek poznajemy jajka znoszone przez różne ptaki.

https://youtu.be/6wwOvFgQ82s

Zachęcam też do działań plastycznych i usprawniania motoryki, tak aby w Wielkanoc nie brakowało ozdób i pisanek przygotowanych samodzielnie przez dzieci!

Zachęcam do nauki nowych słówek w języku angielskim: jajka – a egg, zając – a bunny, owca – a sheep, Wesołych Świąt! – Happy Easter!.

            Drodzy Rodzice, zachęcam do wprowadzania dziecka w świąteczne przygotowania w Waszych domach. Aby kształtować w małym człowieku poczucie świątecznej jedności i zwyczaj kultywowania wielkanocnych tradycji, należy go od maleńkości zapraszać do wspólnego przygotowywania świątecznych potraw, wspólnego malowania jajek, tworzenia koszyczka wielkanocnego itp. , bo zgodnie z przysłowiem „Czym skorupka za młodu nasiąknie…”

            

Jeżeli chcieliby Państwo odebrać z przedszkola karty pracy dzieci, tak aby mogły one pracować w domu, zapraszam do przyjazdu.

Pozdrawiam, s. Kamila