Przejdź do treści

Biedronki – zajęcia 06.-10.04.

BIEDRONKI – ZAJĘCIA –  06. – 10.04.

Szczęść Boże

Witam serdecznie wszystkich Państwa, a w szczególności dzieci. Rozpoczęliśmy Wielki Tydzień, bardzo ważny dla nas czas. Choć w tym roku jest on nietypowy, to życzę jak najlepszego duchowego przeżycia go w swoich rodzinach. Przesyłam materiały związane z Wielkanocą, świątecznymi zwyczajami, tradycjami. Zachęcam do zapoznania się z nimi i wspólnych działań z dziećmi. 

1. Kto nie lubi malować pisanek? „Nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek” – to cytat z piosenki, którą zamieszczam poniżej. Zachęcam do posłuchania i wspólnego śpiewania z dziećmi. A może będzie to dobra zachęta do malowania jajek?…

    

          

Tekst piosenki:

Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.

Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.

AUTOR: Krystyna Parnowska-Różęcka

       

2. Proponuję obejrzeć z dziećmi prezentację na temat wielkanocnych zwyczajów i porozmawiać  o tym, co praktykuje się u Was w domu, a może powspominać to, co przeżywali Państwo będąc dziećmi?…

     

      

3. Zachęcam do przeczytania dzieciom opowiadania pt. „Bajeczka wielkanocna” A. Galicy, a po lekturze do rozmowy na temat tekstu:

    
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.
– Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
– Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek
i jest bardzo małe.

– Co to? Co to? – pytał Zajączek.
– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
– To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

W Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc
Wierzbę pytają.

    

Pytania do tekstu:

· Co robiło słonko?
· Kogo obudziło jako pierwsze, drugie, … ?
· Dlaczego słonko budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka?
· Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?

     

4. Zachęcam dzieci do wykonywania pisanek. Kolorowania, wyklejania plasteliną bądź ozdabiania kolorowym papierem. Na pewno powstaną przepiękne arcydzieła, a dzieci rozwiną swoją wyobraźnię i poćwiczą sprawność rączek.
Poniżej link do pobrania:

tutaj

    

Życzę owocnej  i twórczej pracy. Pozdrawiam serdecznie, s. Kamila