Zajęcia 11. – 15. 05.
W ŚWIECIE TEATRU
W tym tygodniu omawiamy z dziećmi tematy związane ze światem sztuki, a w szczególności z teatrem. Oglądamy dziecięce przedstawiania teatralne oraz spektakle w wykonaniu dzieci. Bawimy się w teatr, próbujemy tworzyć mini przedstawienia, naśladujemy ruchy, gesty, głosy ludzi, zwierząt. Rozwijamy umiejętności liczenia oraz sprawności manualne. Kształtujemy poczucie rytmu oraz rozwijamy mowę.
1. Zapraszam do obejrzenia filmiku: „Jak powstaje spektakl teatralny?”, który pomoże dzieciom wejść w temat:
2. Zachęcam do przeczytania wiersza J. Kulmowej ,,Teatr żywy”:
A w teatrze
wszystko inaczej.
Tu naprawdę żyje to, na co patrzę.
Aktor,
Co króla gra,
wcale nie jest za szybą ze szkła.
Ta aktorka
Widzi mnie na pewno,
chociaż jest złotowłosą królewną.
I ten książę,
piękny jak westchnienie,
jest o krok ode mnie – choć na scenie.
Więc nie wierzę,
Że jak wyjdą za kulisy,
to królewna czarnowłosa będzie,
książę – łysy.
Bo jeżeli nie za szkłem,
nie na taśmie,
to ta bajka musi być
tutaj właśnie.
Dla mnie,
przy mnie
dzieją się te dziwy.
Kocham teatr, bo jest inny.
Żywy.
Po przeczytaniu zachęcam do rozmowy na temat teatru; wyjaśnienia dzieciom pojęć związanych z wystrojem teatru: aktor, scena, kurtyna, sufler, kukiełka, pacynka. Proszę też o przypomnienie zasad zachowania w teatrze.
3. Proponuję wykonanie własnej pacynki czy kukiełki i zabawę w domowy teatr, spróbujcie stworzyć swoje scenki teatralne. Dzieci mają ogromną wyobraźnię, więc będą mogły się wykazać w tym zadaniu…
4. Zachęcam dzieci do rozwiązywania baśniowych zagadek:
Kto za siedmioma górami
i za siedmioma lasami
mieszka w chatynce maleńkiej
z siedmioma krasnoludkami? ( Królewna Śnieżka)
Powiedz, który to niedźwiadek
Prosiaczka jest sąsiadem,
sąsiadem Kłapouchego
i Krzysia małego kolegą. ( Kubuś Puchatek)
Oni, gdy zabłądzili w lesie,
w Baby – Jagi wpadli szpony
przez to, że nadgryźli domek,
co z piernika był zrobiony. ( Jaś i Małgosia)
Kto na tańce w pałacu
czasu miał niewiele?
Kto wybiegając z balu,
zgubił pantofelek. ( Kopciuszek)
W bajkach wiele robi złego,
lubi ogniem ziać,
bo on głównie jest od tego,
żeby się go bać. (smok)
Po odgadnięciu zagadek zachęcam dzieci do narysowania postaci, o których była mowa.
5. Ćwiczenia pantomimiczne.
Zachęcam dzieci do naśladowania ruchami, gestami, mimiką wybranych postaci ze znanych im baśni.
6. Zachęcam do wysłuchania piosenki „Tak się bawimy” K. Bayer:
„Tak się bawimy”
I. Idą małe misie,
brzuszki głodne mają.
Małe misie, małe misie
miodku dziś szukają.
Ref.: Tak, tak, tak,
miodku dziś szukają. (bis)
II. Idą małe kaczki,
krótkie nóżki mają.
Małe kaczki, małe kaczki
wesoło tupają.
Ref.: Tak, tak, tak,
wesoło tupają. (bis)
III. Idą długie węże,
chociaż nóg nie mają.
Długie węże, długie węże
zwinnie się ruszają.
Ref.: Tak, tak, tak,
zwinnie się ruszają. (bis)
* Pytania do piosenki:
– Co robią małe misie?
– Co robią małe kaczki?
– Co robią długie węże?
* Zachęcam dzieci do zabawy przy piosence:
I zwrotka: dzieci naśladują małe misie, idą i głaszczą się po brzuszku
II zwrotka: dzieci chodzą i naśladują chód kaczki – kołyszą się z boku na bok i tupią
III zwrotka: dzieci czołgają się po podłodze, naśladując ruchy węża
7. Zachęcam do wykonania kart pracy:
Życzę radosnej i twórczej pracy! Pozdrawiam serdecznie.
s. Kamila